Informe del projecte
Alumnes participants: Marta Rodríguez, Inés Olivencia i Natalia Viedma.
Escola Garbí Pere Vergés d’Esplugues de Llobregat - Barcelona
• Títol del vídeo: Dona sang!
• Per què han triat
aquests ODS: Hem triat l’ODS 3: SALUT I BENESTAR ja que hi
ha una crisi sanitària mundial sense precedents, agreujada per la covid-19. El
nostre objectiu és conscienciar a les famílies de la nostra escola i a la
societat sobre la importància de donar sang, mitjançant un vídeo i també amb
una campanya de donació de sang a la nostra escola.
• Quina és la causa que
els mou:
Les causes que ens han mogut a fer aquest vídeo i aquesta campanya son diverses.
L’arribada de la pandèmia de covid-19 ha afectat directament les reserves de
sang a Catalunya, les quals han disminuït notablement per la gran quantitat de
malalts als hospitals. Cal tenir en compte, que en els últims mesos, s’han
recuperat moltes de les intervencions i tractaments aplaçats per la pandèmia, i
per tant, la demanada de sang és superior a la d’altres anys.
Els experts diuen que
nou de cada deu persones necessitaran una transfusió de sang al llarg de la
seva vida, cosa que deixa una clara idea de la importància de donar sang. Molts
hem patit de prop la situació de tenir un familiar a l'hospital per un
accident, i sabem la impotència que se sent al no poder fer res per ajudar. La
sang no es pot fabricar malgrat els avenços científics. La única solució és que
una persona vulgui donar una petita quantitat de la seva sang, de forma
voluntària i altruista.
Aquesta connexió entre
tots nosaltres i la possibilitat d'oferir vida és molt especial, és una de les poques coses
que tots tenim en comú. Gent de totes les nacionalitats, races, gèneres i religions
funcionem amb el mateix component, la sang. No hi han gaires maneres tan simples
d'oferir tant amb una senzilla punxada.
• Quins són els contextos
d'anàlisi:
Hem fet recerca per saber la quantitat de sang que es necessita a casa nostra
cada dia, i també l’estat actual de les reserves de sang a Catalunya. Sabem que
arran de la pandèmia hi ha hagut un descens important de donacions - es van
reduir en un 80%. El món va parar durant tres mesos, però la sang, el plasma i les plaquetes
es necessiten els 365 dies de l'any.
• Quines han estat les
fonts d'informació:
Les fonts d'informació han estat diferents webs d'internet
verificades, amb estudis i informació comprovada. A més a més, hem comptat amb
l'ajuda d'un professional del nostre entorn familiar que ens ha explicat més
detalladament aspectes relacionats amb aquest tema. També, la nostra mestra de ciències ens
ha ajudat a entendre millor tots conceptes més tècnics sobre la sang,
la circulació, etc.
• A quin públic s'adrecen: Aquest vídeo està
adreçat i és apte per públic de totes les edats.
• Per què van decidir
transmetre la informació d'aquesta manera: Perquè creiem que fent un vídeo s'entén molt millor
el tema i és molt visual. A més, en el nostre cas, hem afegit àudio al vídeo.
Pensem que d'aquesta manera podem arribar més a les persones i tocar el cor de la
gent que el vegi perquè s'animin a donar sang.
• Quin impacte creuen que
podrien aconseguir en la societat a partir del vídeo i què busquen despertar en el
seu públic (accions o fets concrets): Busquem despertar la solidaritat i l'empatia
de la gent amb aquelles persones que estan patint i que de veritat necessiten la
nostra ajuda. Volem conscienciar sobre que per salvar vides no es necessita saber-ne
molt, ni tenir molts diners ni tenir molta influència. Donar sang és una manera perfecta
d'ajudar i de contribuir en la nostra societat. És per això que amb aquest vídeo busquem
animar a més gent a sumar-se a aquesta iniciativa. La sang és un dels pocs components que la sanitat no pot comprar ni fabricar i per poder treballar els
metges necessiten que tu i jo el compartim!
• Com ha estat el procés
de treball:
Durant les primeres sis setmanes del segon trimestre hem estat
investigant sobre la sang i les donacions. Hem fet cartells informatius, mapes
conceptuals, presentacions i activitats diverses relacionades amb el tema. Finalment, vam
organitzar una campanya de donació de sang a la nostra escola i vam animar a les
nostres famílies que participessin en el projecte. Va ser durant aquella tarda quan vam
gravar gran part del contingut del nostre vídeo.
• Com es van distribuir
les funcions i les tasques:
El nostre procés de
treball va començar amb una reunió on vam intentar empatitzar amb el neguit de tenir
una persona propera a l'hospital. Això ho vam acabar plasmant amb el "Stop
motion" del principi del vídeo, que representa gràficament una situació crítica on una persona
anònima que ni tan sols coneix al pacient, el salva gràcies a la seva sang. A
continuació, va arribar el dia de portar a la pràctica la campanya després de
tant temps de preparació.
Tot estava a punt i la donació va començar. Ens vam sorprendre amb la quantitat de
gent que de manera altruista va venir a regalar-nos el seu temps per col·laborar en
aquesta iniciativa (53 persones!). Vam estar parlant amb els donants, organitzant el funcionament i també gravant
aquell moment més representatius de dia. El grup mèdic, les instal·lacions,
els cartells publicitaris, les bosses de sang... Un cop teníem plasmat el problema, les
situacions mèdiques crítiques i la solució, va afegir una part
informativa (els requisits per ser
donant). No volem que això només serveixi per conscienciar,
volem que sigui útil i que realment puguem arribar a que més gent es faci donant.
Finalment, l'última escena en la qual es veu una persona que li regala el seu cor a
l'altre representa la solidaritat, l'estima, l'empatia i les ganes d'ajudar: els únics
components que necessitem fer sentir la veritable felicitat.
• Què han après durant el
procés de planificació i realització del vídeo: Globalment hem après
sobre la sang i el funcionament de l’aparell circulatori, sobre el procés de
donació de sang – i com és de necessari interioritzar aquesta pràctica com un
hàbit de participació social – i, finalment, sobre aspectes de comunicació. A
més hem dut a terme un servei de promoció de la salut a la nostra escola. Vam
aprendre sobre el funcionament d’una donació, des de dins i des de fora. El fet
de posar-nos en la pell dels sanitaris també ens va ajudar molt. Hem pogut
veure la importància d’aquest tipus d’iniciatives. Per últim també hem après a
treball en equip i a organitzar-nos.
Comentarios
Publicar un comentario